AZ 1970-ES ÉVEKTŐL A 2000-ES ÉVEK KÖZEPÉIG
Az
1970-es évektől kezdve számtalan hazai településen okozott gondot egy olyan
műszaki probléma, melynek nem ritkán katasztrófahelyzet elé állította
városaink, községeink vezetését: a régi korokban épített, vájt pincerendszerek
által keltett pinceomlások, beszakadások. Az
évtized második felétől – az illetékes hatóságok és szakmai szervezetek ritkán tapasztalható összefogásával
– a problémák kezelésének egy olyan gyakorlata alakult ki, mely több mint 30
éven át nemzetközi viszonylatban is egyedülálló volt. Jómagam
több mint 27 éve foglalkozom e témával, tudomásom szerint sem Európában, se
máshol a világon nincs olyan ország, ahol ezt a komoly feladatot hozzánk
hasonlóan felvállalta volna bármelyik társadalom. És ez igaz az 1990 előtti és
a rendszerváltozás utáni évekre is: kisebb-nagyobb intenzitással mindegyik
kormány, minden érintett települési elöljáróság (akár tanácsnak, akár
önkormányzatnak hívták is) kivette részét a problémák kezelésében. Hazánk a földrész egyetlen olyan országa, ahol
a települések majdnem 20 %-a alatt pincerendszerek
húzódnak. Ennek történelmi okai vannak, a pincéket, föld
alatti üregeket különféle célokra használták eleink, s nem szabad
elfelejteni, hogy sok magyarországi település alatt (közülük is kiemelkedő
módon a Főváros alatt) barlangrendszerek kilométeres sora húzódik. A kezdetek (az 1970-es évek) A
pinceproblémák számos településünkön (pl. Egerben, Pécsett, Miskolcon, de olyan
kisebb falvakban is, mint Villánykövesd, vagy Sajószentpéter) már a régebbi
korokban, száz évvel ezelőtt megjelentek. Intézményesen azonban – ismereteim
szerint – első ízben Budapest XXII. kerületében (Budafokon) kezdtek foglalkozni
a pincékkel, és a hozzájuk kapcsolódó támfalakkal, bélésfalakkal az 1960-as
években. A kerület a saját forrásaiból és a Főváros támogatásával kezdte meg a
pincék által okozott károk elhárítását, ami elsősorban a közutak
állékonyságának biztosítására szorítkozott. Igazán komoly károsodások azonban Egerben és Pécsett jelentek meg
az 1970-es évek elején. Több utcát le kellett zárni, épületek fala omlott le,
műemlékek, intézményi épületek kerültek veszélybe. Az esetek az országos
sajtóban is nagy visszhangot keltettek. A problémával foglalkozó szakemberek hamar felismerték, hogy a
pincék nem csak a már meglévő objektumokat veszélyeztetik, de a városok
fejlesztésének is komoly akadályai lesznek. 1971-ben
az Országgyűlés is megtárgyalta a két város problémáját, majd 1973-ban az egyik
országgyűlési bizottság átfogó elemzést ismerhetett meg az akkori helyzetről. A
különféle fejlesztésekhez kapcsolódó építésgeológiai, talajmechanikai
vizsgálatok rámutattak arra, hogy az új épületek, mérnöki létesítmények
megvalósítása során ezek a tényezők olyan különleges intézkedéseket és
többletköltségeket jelentenek, melyek akár lehetetlenné is tehetik a tervezetek
megvalósítását. Közben a problémák már olyan nagyságrendben és intenzitással
jelentkeztek, hogy elkerülhetetlenné vált az, hogy intézményesített formában
foglalkozzanak vele a városvezetők és a szakma. Ez azt jelentette, hogy
egyrészt komplex, azaz a pinceveszélyhez kapcsolódó minden szakágat magában
foglaló tevékenységre volt szükség, másrészt meg kellett találni a
veszély-elhárítási munkák anyagi forrását. Ennek megfelelően Pécsett is és Egerben is a mérnöki tudomány
majd’ minden szakága bevonásra került, de más tudományágak (például a régészet,
műemlékvédelem) szakemberei is folyamatosan közreműködtek a munkálatokban. A gondok kezelésére 1974-ben az akkori Építésügyi és
Városfejlesztési Minisztérium irányításával létrejött egy Tárcaközi Koordináló
Bizottság, mely 1975-ben kidolgozta a két városra vonatkozó átfogó
veszély-elhárítási programot. Ezzel egyidejűleg ebben az évben Eger 50 millió
forint, Pécs 24 millió forintos keretet hozott létre – javarészt saját
forrásaiból – az azonnali veszélyelhárítási munkákra
és a további évek előkészítő munkálataira. Ezzel kezdődtek meg azok a komplex tevékenységek, melyek
eredményeként a mai napig ez a két város – a sok probléma, akadály és nem
ritkán vészhelyzet közepette – példamutató módon kezelte a pinceproblémákat. Pécs és Eger ma ismert képe, a város működésének biztosítása
ezeknek a tevékenységeknek köszönhető. Csak példaként néhány fontos szegmens: - a közműcsatornák
rehabilitációja - új kerülőutak építése, ezzel a közúti forgalom kiszervezése a
belvárosi területekről -
épületek felújítása -
felszíni vízelvezető hálózat kialakítása -
a veszélyes objektumok állandó
felügyelete A fentiekre vonatkozó komplex programok 1975 őszére készültek el,
ezek váltak később más települések részére is követendő megoldásnak. Ennek
alapján az Állami Tervbizottság az elvégzendő feladatok költségvonzatát 1,2
milliárd forintban határozta meg, és a munkák elvégzésre 15 évre becsülte. Ez
a döntés tette lehetővé azt, hogy mindkét városban elkötelezettséggel és nagy
szakmai hozzáértéssel induljanak meg azok a munkák, melyek szinte minden
részletükben teljesen új technológiák, módszerek kidolgozását kívánták meg, s
melyek a – korábban már említett – számos szakma közreműködésével voltak csak
végezhetők. A
komplex programok fontos részévé vált a felújított, biztosított pincék, terek
újrahasznosításának lehetővé tétele, ahogy erre mindkét településen számos jó
példát találunk az elmúlt évtizedekből. Miközben
a munkálatok folytak, az illetékesek fontosnak tartották, hogy a szakma és a
nagyközönség is megismerje a veszély-elhárítási munkák mibenlétét, lényegét.
1975 áprilisában és 1979 novemberében két „Városi pincerendszerek” című
konferenciát rendeztek, melyen a szakemberek ismertették a kutatásaik
eredményeit, valamint a munkálatok végzése során alkalmazott műszaki
megoldásokat. A konferenciákról készült egy-egy kiadvány is, melyek a téma –
tudomásom szerint a világon első – írásos szakirodalmát jelentik. Nagyjából
ezzel egy időben, 1978-ban jelent meg Dr. Kleb Béla,
a Budapesti Műszaki Egyetem Mérnökgeológiai tanszéke tanárának könyve „Eger
múltja a jelenben” címmel, mely mai napig a legjelentősebb, a
pinceveszély-elhárítással foglalkozó kiadvány hazánkban. A könyv az egri pincék
kialakulásának és történetének bemutatása mellett részletes tájékoztatást ad
természeti és mérnökgeológiai adottságaikról a kőzetkörnyezetüktől kezdve a
felszín alatti vizeken át a korábbi megszüntetésükig. Természetesen külön
fejezet foglalkozik a pinceveszély-elhárítási tevékenységgel és az ahhoz
kapcsolódó járulékos munkákról. A pinceveszély-elhárítási program
országos programmá bővülése A
problémák közben más településeken is olyan nagyságrendben és intenzitással
jelentkeztek, hogy 1976-tól kezdődően gyakorlatilag 2006-ig országos
programként központi pályázati támogatással kellett ezeket a belterületi-,
közterületeket, közutakat, közintézményeket és közműveket veszélyeztető
tönkremeneteleket kezelni. Az
1979-es konferencián már több település is beszámolt hasonló problémákról. Közülük
Szekszárd és Szentendre már rendelkezett a pécsihez, egrihez hasonló komplex
programmal, így ezeket a településeket is – a Koordináló Bizottság véleményezését
követően – bevonták az országos veszélyelhárítási
programba. Ezt figyelembe véve az 1981-85 évekre – a korábbi éveknél
korlátozottabb, de még mindig igen jelentős – 850 millió forintos keret került
betervezésre a munkálatok elvégzésére. 1984-ben
három újabb településén, Budapest XXII. kerületében (Budafokon), Nagymaroson és
a Heves megyei Ostoroson jelentkeztek olyan mértékű problémák, melyek
mindenképpen beavatkozást igényeltek. Budafokon a felhagyott pincelakások és az
azokban tárolt hulladék, Nagymaroson a vízmű építése miatt megnövekedett közúti
teherforgalom okozott pincebeszakadásokat, míg Ostoroson az egykori
barlanglakások és a hozzájuk kapcsolódó sziklafalak omlása a településre
bevezető egyetlen közutat tették járhatatlanná. Az
1986-90-es évekre az immár hét település pinceproblémáinak kezelésére 960
millió forint került előirányzatra az állami költségvetésben. 1990
végére a 15 éves program keretében összesen 2850 millió forintot költött az
ország a pinceveszély-elhárítási munkálatokra.
A
fentieken kívül az akkori közlekedési minisztérium finanszírozásában – de a
pinceprogramokhoz kapcsolódóan – került sor Egerben a 25. sz., és Pécsett a 6.
sz. főközlekedési út városokat kikerülő szakaszainak megépítésére. Ennek
eredményeként jött létre például Pécsett a mai már a városkép fontos elemének
számító közúti alagút is. A
kutatási munkákhoz jelentős forrással (mintegy 50 millió forinttal) járult
hozzá a Központi Földtani Hivatal, mely az érintett települések
építésföldtani-mérnökgeológiai térképezését végezte el. A XX. század végére a lokális jellegű és
nagyobb kiterjedésű tönkremenetelek már a településfejlesztési munkák
akadályává váltak az érintett falvakban és városokban. Nem lehetett utakat,
közműveket építeni, iskolák, templomok, lakóépületek mentek tönkre, melyek
helyreállítása jelentős anyagi áldozatokat kívánt meg az Önkormányzatoktól. Ez
egyfajta hátrányos helyzetet teremtett azokkal a településekkel szemben,
akiknél ez a fajta probléma (kedvezőbb adottságaik miatt) nem jelentkezett. Az 1990-es, 2000-es évek 1988-ban
az ÉVM átfogó vizsgálatot készített a témában. Ennek eredményeként – az akkor
már megszűnt építésügyi minisztérium helyett a Közlekedési Minisztérium, majd
az Ipari Minisztérium – újabb 14 települést vont be az országos
pinceveszély-elhárítási programba. Ezek: Báta, Budapest I. kerülete (a Budai
Vár), Csolnok, Diósd, Esztergom, Mágocs, Miskolc, Noszvaj, Novaj, Paks,
Sülysáp, Szerencs, Tokaj, Veszprém. A program 1991-95 között az elvégzendő
munkákra 2,1 milliárd forintot igényelt. Az
újonnan belépő települések egyben új szakmai és városszervezési, üzemeltetési
problémákat is felvetettek. Az itt található pincék, föld
alatti tárolóterek más és más kőzetkörnyezetben feküdtek, amihez újabb
veszély-elhárítási módozatokat kellett kifejleszteni, de komoly gondot
jelentett a pinceomlással érintett területek felett futó utak, építmények
védelme is. Közülük is kiemelkedik a Budai Vár, ahol a föld
alatti járatok a felbecsülhetetlen értékű, a világörökség részét képező
műemlékállományt veszélyeztettek. A
Belügyminisztérium – mint az új társadalmi rendben az önkormányzatok
felügyeleté ellátó kormányzati szerv – 1991 júliusában átvette a pinceprogram
irányítását, és kidolgozott egy pályázati rendszert. Az 1992. évtől az állami
költségvetésben minden évben meghatározott keret (először 350 millió forint,
majd sok éven át 500-500 millió forint) került elkülönítésre a pince- és
partfalomlásokkal küzdő települések problémáinak megoldására. Ezzel egyidejűleg
felállításra került egy Tárcaközi Bizottság, melyben az érintett minisztériumok
(belügy, pénzügy, ipari stb.) mellett a szakmai intézmények (pl. a Földtani
Hivatal, Geológiai Szolgálat) is képviseltették magukat. A Bizottság döntött a
pályázatok elbírálásáról, végezte a helyszíni ellenőrzéseket és a pénzügyi
elszámolások ellenőrzését. Szintén
rendelkezésre állt országos szinten az a műszaki szakembergárda, akik a
szükséges beavatkozások előkészítését, tervezését, a tervek bírálatát, a
veszély-elhárítási munkák kivitelezését és műszaki ellenőrzését nagy
tapasztalattal és szakmai gyakorlattal végre tudta hajtani. Az Önkormányzatok
részéről a veszélyes területek fokozott figyelése, a lakosság tájékoztatása, a
károsodások bejelentése az érintett hatóságok felé (pl. katasztrófavédelem)
szintén gyakorlott módon történt meg. 1993-ra
több mint 40 településen vált szükségessé a központi támogatások igénybevétele.
Az önkormányzatok forrásai nem voltak elegendőek a problémák megoldására, és
gondot jelentett a megfelelő szakértelem hiánya is. A Tárcaközi Bizottság és a
korábban már támogatásban részesített települések szakemberei, valamint a
témában járatos szakmai szervezetek, cégek igyekeztek minden segítséget megadni
a veszély-elhárítási munkákhoz. Ebben
az időszakban nyílt például lehetőség arra, hogy e sorok írója találkozhatott a
fővárosi hasonló tevékenységet végző kollégáival (Budafok, Kőbánya „pincés”
szakemberével), megismerhette az ott folyó munkákat és közösen ellátogathattak
Pécsre, Egerbe, Paksra. Időközben
egyre több településen merültek fel hasonló gondok. Volt év, amikor száznál
több támogatási igény futott be az állami szervekhez, melyek igyekeztek a
felmerült problémák és az egyes települések teherbíró képességének megfelelő
segítséget adni. Az
elmúlt 40 évben több mint 520 magyarországi településen folytak pince- és
partfalomlás miatti veszély-elhárítási munkák.
Több
százmilliárd Ft-ra becsülhető az az érték, mely a
program keretében megmentésre került (utak, közművek, iskolák, óvodák,
templomok, vasútvonalak, vízfolyás medrek, városfalak, középületek, lakóházak
stb.). A példamutató, komplex szemléletű
veszély-elhárítási munkához a központi támogatás mellett az Önkormányzatok
nagyságuktól és teljesítőképességüktől függően 10%-40% közötti önrészt
rendeltek hozzá. 2006-ra
a beavatkozási igény meghaladta az 1,5 milliárd Ft-ot, melynek csak töredékét
tudta a Belügyminisztérium biztosítani. A támogatás a sok jogos
veszély-elhárítási igény miatt felaprózódott. Ennek folytán az országszerte
megkezdett kivitelezési munkák zöme nem volt befejezhető, a félbehagyott nagy
értékű létesítmények az időjárás viszontagságainak kitéve károsodhatnak. A
komplex szemléletű veszély-elhárítási munka évente átlagosan akkori árszinten
600 -800 millió Ft-os Belügyminisztériumi Pályázati keretből valósult meg, melyhez
az Önkormányzatok nagyságuktól és teljesítőképességüktől függően 10%-40%
közötti önrészt rendeltek hozzá. Azon pinceomlásokkal és
partfalproblémákkal küzdő települések listája, melyek 1974 és 2006 között rész
vettek az országos veszély-elhárítási programban Abasár,
Abaújszántó, Abaújvár, Acsa, Alsómocsolád, Annavölgy, Arka, Aszód, Alsónána, Babarc,
Baja, Bajna, Bakonybél, Bakonyszentkirály, Bakonycsernye, Bakonynána,
Bakonyoszlop, Balatonföldvár, Bár, Báta, Bátaapáti, Bátaszék, Baté,
Belvárdgyula, Bénye, Berente, Bernecebaráti, Birján, Bodrogkeresztúr,
Boldogkőváralja, Bonyhád, Borsodgeszt, Bölcske, Budajenő, Budakalász,
Budakeszi, Budapest I. ker., Budapest II. ker., Budapest X. ker., Budapest
XXII. ker., Budaörs, Bükkaranyos, Bükkszék, Cered,
Cikó , Csatár, Cserdi, Cserénfa, Cserépváralja,
Csesznek, Csolnok, Dág,
Dunabogdány, Domaháza, Diósd, Dorogháza, Dunaföldvár, Dunaszekcső,
Dunaszentmiklós, Dunaújváros, Eger,
Egerág, Ercsi, Érd, Egerszalók, Egerszólát, Emőd, Erdőhorváti, Erdőbénye,
Értény, Erzsébet, Esztergom, Etyek, Fazekasboda,
Feked, Felsőmocsolád, Fertőboz, Fertőrákos, Fonyód, Füzérradvány, Galgagyörk,
Galgaguta, Geresdlak, Golop, Gomba, Gönc, Göncruszka, Gyód, Gyöngyös,
Gyöngyöspata, Gyönk, Györköny, Hajós,
Harc, Halmajugra, Harsány, Hásságy, Hatvan, Hedrehely, Hejce, Hidas, Hidegség,
Hőgyész, Hollóháza, Igar,
Ivánbattyán, Jásd, Kács, Kakasd, Kaposkeresztúr, Káva, Kékesd, Kemence,
Kesztölc, Kisbárapáti, Kisdorog, Keszü, Kisgyőr, Kisherend, Kismányok,
Kisnyárád, Kisvejke, Kisszékely, Kocsola, Kompolt, Koppányszántó, Köblény,
Kökény, Komlóska, Kölesd, Kulcs, Kurd, Lábatlan,
Lad, Leányvár, Legénd, Lesencefalu, Lesencetomaj, Liptód, Lothárd,
Lovászhetény, Lovasberény, Mád,
Mágocs, Magyarnádudvar, Majs, Makkoshotyka, Mályinka,
Maráza, Márok, Mecseknádasd, Mende, Miskolc, Miszla, Monok, Monyoród, Mórágy,
Mőcsény, Mucsfa, Nagybörzsöny,
Nagybudmér, Nagykónyi, Nagymányok, Nagymaros, Nagynyárád, Nagyrada, Nagyvejke,
Nagyveleg, Nemesnádudvar, Nemesvita, Nemti, Neszmély, Nyergesújfalu,
Nógrádkövesd, Nógrádsáp, Noszvaj, Novaj, Óbánya,
Olasz, Olaszliszka, Ostoros, Ozora, Őcsény, Örvényes, Paks,
Palkonya, Palotabozsok, Pánd, Pápa, Parád, Pécs, Perbál, Perőcsény, Pilismarót,
Piliscsév, Pilisszántó, Pilisszentiván, Püspökhatvan, Rácalmás, Rád, Regöly,
Rezi, Romonya, Sajóbábony,
Sály, Sárkeresztes, Sárospatak, Sátoraljaújhely, Siklós, Simonfa, Solymár,
Sopron, Sülysáp, Szomolya, Szerencs, Szálka, Százhalombatta, Szécsény,
Szederkény, Szegi, Szekszárd, Szellő, Szemely, Szentendre, Szín, Szob, Szőkéd, Tabajd,
Tállya, Tarcal, Tardona, Telkibánya, Tevel, Tihany, Tinnye, Tolcsva, Tordas,
Tornaszentjakab, Tibolddaróc, Tolna, Tök, Tokaj, Törökbálint, Törökkoppány,
Töttös, Túrony, Udvari,
Ugod, Újpetre, Úny, Úri, Üröm, Vál,
Várdomb, Varsád, Várvölgy, Vaszar, Velény, Véménd, Verőce, Veszprém, Villány,
Villánykövesd, Vilyvitány, Visegrád, Vizsoly, Vértesacsa, Vilmány, Zalaszentgrót,
Zebegény, Zengővárkony, Zabar, Zsámbék 2006
és 2010 között vis maior omlásokkal érintett települések listája Annavölgy,
Arka, Aszód Babarc,
Bajna, Balatonföldvár, Báta, Bátaapáti, Bátaszék, Borsodgeszt, Bölcske,
Budaörs, Bonyhádvarasd, Cered,
Cserépváralja, Császártöltés, Dömös , Dunaföldvár,
Dunaszekcső, Dunaújváros, Eger,
Ercsi, Érd, Egerszalók, Eger, Egerág, Ercsi, Érd, Egerszalók, Értény, Erzsébet,
Feked,
Felsőnána, Gomba,
Gönc, Gyöngyöspata, Hajós,
Harsány, Hejce, Hidas, Hőgyész, Iregszemcse,
Kesztölc,
Kisdorog, Koppányszántó, Kisapostag, Kulcs, Kökény, Kisharsány, Kakasd,
Kozármisleny, Kishartyán, Liptód,
Mád,
Mályinka, Mecseknádasd, Mende, Miskolc, Mórágy, Mőcsény, Magyarsarlós, Maráza, Mecsekpölöske,
Nagybörzsöny,
Nagykónyi, Nagymaros, Nemesnádudvar, Nyergesújfalu, Olasz,
Olaszliszka, Ostoros, Ozora, Paks,
Pécs, Pári, Rácalmás,
Regéc Sály,
Sátoraljaújhely, Sirok, Sülysáp, Szomolya, Szín, Simontornya, Szederkény,
Szőkéd, Százhalombatta, Tabajd,
Tarcal, Tardona, Telkibánya, Tornaszentjakab, Töttös, Tamási, Újpetre,
Úri, Vál,
Várdomb, Velény, Véménd, Verőce, Villány, Villánykövesd, Visegrád, Vajszló,
Zebegény, Závod, A fenti tanulmány 1990 előtti évekre vonatkozó fő
forrásai a Belügyminisztérium 1994-ben megjelent összefoglalója (szerk.: Balogh Gyula), valamint az
egyes településekről a szerző által összegyűjtött információk |
A Budai Vár pinceveszély-elhárítási munkálatai →
|
Ha valami érdekel, esetleg segítségre van szükséged: