8. ÖNKORMÁNYZATI,
HATÓSÁGI INTÉZKEDÉSEK PINCEOMLÁSSAL
VESZÉLYEZTETETT TERÜLETEKEN
8.1. Szükséges és javasolt önkormányzati intézkedések, szabályozások
  8.1.1. Az építési tevékenység szabályozása
  8.1.2. Pinceszellőzők
  8.1.3. Előírások a veszélyeztetett területeken található közművezetékekre, vízelvezetés
  8.1.4. A pincékben föld alatti tárolóterekben végezhető tevékenységek szabályozása
8.2. Hatósági intézkedések, engedélyezések
8.2. Szükséges és javasolt önkormányzati intézkedések, szabályozások
A pincékkel, pinceomlásokkal veszélyeztetett települések
hatóságainak, illetve a település (város) vezetésének a kárelhárításon túl igen
fontos feladata a város életének olyan szabályozása olyan módon, mely
tekintettel van ezen adottságokra. 8.1. Szükséges és javasolt önkormányzati
intézkedések, szabályozások Egy-egy káresemény vagy a pincék szisztematikus kezelésének körébe
tartozó műszaki-településszervezési feladatokról már az előzőekben szóltam. De
itt kell felhívnom a figyelmet arra, hogy a károk megelőzése egy község, város
számára mindig kisebb terhet jelent mint egy már bekövetkezett kár
következményeinek elhárítása (pl. útbeszakadás, épületkárosodás helyreállítása).
Ezért a pincék, üregek, föld alatti tárolóterek felügyelete, az ilyen
veszélyekkel érintett területek kiemelten történő kezelése elsőrendű érdeke a
településeknek. A település életéért, fejlődésért és működésért felelős szerveknek
mindenképpen számításba kell venni és számolnia kell azokkal a körülményekkel,
melyek a pincék, üregek, földalatti tárolóterek megléte jelent. Minden település és az azt irányító képviselőtestület törvény
által biztosított joga, hogy – rendeletek által – szabályozza a közigazgatási
területén folyó tevékenységeket. A pincék megléte ezen belül elsődlegesen az
egyes területek (ingatlanok, településrészek, kerületek) felhasználási módját,
valamint beépíthetőségét befolyásolja, ezzel közvetlenül az esetleges
fejlesztéseket is. Kijelenthetjük, hogy hazánkban a több mint négy évtizedes
tapasztalatoknak, tudományos és szakmai munkának köszönhetően azokon a nagyobb településeken,
ahol a pincék károkat okoznak (okozhatnak) az ezekre vonatkozó szabályok kellő
részletességgel és szakmai hozzáértéssel kidolgozásra és főleg alkalmazásra
kerültek. Egy adott település építészeti képét, fejlődését a helyi építési
szabályzat határozza meg. Sokféle elnevezése van: „helyi építési szabályzat”,
„kerületi építési szabályzat”, „településrendezési terv” stb., de mindnek
lényege azonos: a települést irányító, választott testület (a
képviselő-testület, közgyűlés) meghatározza azokat a tevékenységeket, melyek
egy-egy területegységen – esetleg ingatlanon – végezhetőek, meghatározza a
beépítés, területfoglalás alapelveit, beépítési mutatóit, és az azokra
vonatkozó különleges előírásokat. Az hazai pinceveszély-elhárítási programok és a tapasztalat
alapján az alábbi általános előírások lefektetése javasolt ezen jogszabályokban
a pinceomlással veszélyeztetett területeken: 8.1.1.
Az építési tevékenység szabályozása: a, Az alápincézett területeken az építési tevékenység megkezdése
előtt a pincék geometriai méretét, kiterjedését fel kell mérni és a felszínhez igazított
módon (magassági és vízszintes paraméterekkel) geodéziai terveken ábrázolni
kell b, A pinceomlásokkal veszélyeztetett területen épületet, építményt
terepszint alatti építményt létesíteni, bővíteni, a terhelési viszonyokat
megváltoztató módon átalakítani ill. megszüntetni csak részletes geotechnikai
(talajmechanikai) szakvélemény megállapításainak figyelembevételével és az
illetékes szakhatóság hozzájárulásával szabad. c, A szakvéleménynek ki kell terjednie pince
állapotára, a talaj- és kőzet viszonyokra, a talajvíz állapotára és mozgására
továbbá az építési tevékenységgel (kivitelezéssel) összefüggő
állapotváltozásokra. A dokumentációnak
tartalmazni kell a pincék főtéjének és a pincék közötti kőzettestek
mintavétellel történő kőzetmechanikai vizsgálatának megállapításait. A
vizsgálatnak ki kell térnie a kőzetpillérekre is, és a korábban megerősített
pincék állapotára, tartószerkezeteire. Meg
kell állapítani, hogy az érintett területen illetve annak környezetében
található-e elfalazott, tömedékelt, esetleg korábban károsodott pince. A
szakvéleményben meg kell határozni az építési tevékenységgel egy időben vagy
azt megelőzően elvégzendő, a pince állékonyságát biztosító műszaki
megoldásokat. d, Az építési engedélyezés során az építésügyi hatóság (vagy a
bevont szakhatóság) a szakvéleményben foglaltak figyelembevételével a
beavatkozási munkák körét meghatározhatja, illetve kötelezően előírhatja. e, Amennyiben új építmény építése, meglévő
építmény bővítése illetve átalakítása során ismeretlen üreg kerül elő vagy arra
utaló esemény következik be (meglévő építmény károsodása, földtömeg váratlan
megcsúszása, horpa vagy lokális földsüllyedés kialakulása, eddig ismeretlen
pincelejárat előkerülése, stb. ) az építési munkát azonnal le kell állítani és
értesíteni kell az építésügyi hatóságot; egyidejűleg gondoskodni kell a terület
lezárásáról és arról, hogy azt idegenek ne közelíthessék meg. f, Az alápincézett területek övezetének megállapítása illetve
módosítása csak akkor történhet meg, ha a területre vonatkozó, helyszíni
feltárásokon, kutatásokon alapuló állapotmeghatározó szakvélemény készült. A
szakvéleménynek ki kell terjednie pincék, ütegek és támfalak állapotára, a
talaj- és kőzet viszonyokra, a talajvíz állapotára és mozgására továbbá az
övezet létrehozásával, az annak alapján megvalósuló terület-felhasználással
illetve beépítéssel összefüggő állapotváltozásokra. A szakvéleményben meg kell
határozni az majdani építési tevékenységgel együtt vagy azt megelőzően
elvégzendő, a pincék állékonyságát biztosító műszaki megoldásokra. 8.1.2.
Pinceszellőzők a,
A pinceszellőzők megtartása javasolt, amennyiben ez nem megoldható, a szükséges
szellőzési funkciót – egyenértékű módon – biztosítani kell b,
Pinceszellőzők létesítésekor, átépítésekor a helyi hagyományokhoz,
adottságokhoz illeszkedő, a településképnek megfelelő megoldást kell alkalmazni 8.1.3. Előírások a veszélyeztetett területeken
található közművezetékekre, vízelvezetés a, A pinceomlásokkal veszélyeztetett területen a közművek
elhelyezésére csak olyan műszaki megoldás engedélyezhető, amelynél a
meghibásodás valószínűsége minimálisra csökkenthető, és csőtörés esetén is
megakadályozható az ivóvíz, a szenny-, és tisztítatlan csapadékvíz, valamint a
földgáz üregekbe jutása. b, A csővezetékeknek alkalmasnak kell lenniük az esetleges
talajmozgások felvételére, ill. flexibilis kapcsolatokat kell alkalmazni a
csőkötéseknél és az épületekbe való beállásoknál. c, Biztosítani kell a közműhálózat rendszeres ellenőrzését,
az esetleges szennyezés lokalizálását és a hibák gyors javítását. f, Lehetőleg burkolt felület kerüljön a pince fölé, az ezen
összegyűlő csapadékot burkolt árokban vagy közcsatornában kell elvezetni, a
csapadékvíz szikkasztása nem megengedhető g, ahol erre nincs lehetőség, az erózió elkerülése
érdekében füvesítés végzendő. A pinceterek feletti területen mélygyökeres fák
telepítése kerülendő 8.1.4. A
pincékben föld alatti tárolóterekben végezhető tevékenységek szabályozása a, A
pincékben, föld alatti tárolóterekben csak olyan tevékenység végzése
engedélyezhető, mint amilyen az ugyanezen területen a felszínen is b,
Hulladéklerakás, tárolás nem végezhető c, Vegyi,
robbanó és tűzveszélyes anyag tárolása nem megengedhető d,
Állattartás a pincékben nem megengedhető 8.1.5. a
pincék megközelítése a,
A pincetulajdonosok részére a korlátlan megközelítés lehetőségét a meglévő és
új pincelejáratokkal érintett építési telkek tulajdonosainak mindenkor
biztosítani kell. b,
Idegen ingatlan alá átnyúló pince bővítése csak az ingatlan tulajdonosának
hozzájárulásával történhet c, Veszélyes állapotú pincék idegenek számára történő
megközelítésének megakadályozása a mindenkori tulajdonos kötelessége 8.2. Hatósági intézkedések, engedélyezések Egy-egy településen a különféle tevékenységek engedélyezése,
ellenőrzése illetve bizonyos kötelezések előírása a hatóságok feladata. Hazai
jogrendszerünk átalakulóban van, a több szintű hatósági rendszer arra irányul,
hogy a hosszú-hosszú időn keresztül a település irányítását ellátó
önkormányzatok és a hatóságok munkája, tevékenysége szétváljon. Ezzel együtt is
sok hatóság működik még az önkormányzat szervezeti egységeként, míg más
feladatokat már önálló vagy a helyhatóságtól leválasztott hivatalok látnak el. E rendszer elemzése, bemutatása nem fér bele a jelen honlap
kereteibe, ezért a hatóságok pinceveszély-elhárítási feladatait a különféle
szintek, illetékességek elemzése nélkül mutatom be. Itt rögtön egy megjegyzés:
a bürokratikus nyelvben az „illetékesség” a hatóság ténykedésének földrajzi
lehatárolását, míg a „hatáskör” a szakmai feladatkör meghatározását jelenti. E
két fogalom itt többször előkerül, ezért ezek magyarázata szükséges volt. Annyit mindenképp tudni kell, hogy az egyes hatóságok hatáskörét
és illetékességét magas rendű jogszabályok (törvények, kormány- és miniszteri
rendeletek) állapítják meg, s ezektől eltérni nem lehet. A múltban léteztek olyan jogszabályok, melyek kifejezetten a
pinceomlásokkal veszélyeztetett települések, területek problémáinak kezelésével
foglalkoztak. Napjainkra azonban ezek már nincsenek hatályban, a hatóságok
tennivalóit az általános érvényű jogszabályok rögzítik. A legtöbb és a pincékkel, föld alatti tároló terekkel kapcsolatban
leggyakrabban alkalmazott szabályok az építésügy és a bányászat területéről
kerülnek ki. Maga az építési törvény
(szabatos megnevezése: 1997. évi
LXXVIII. törvény az épített környezet alakításáról és
védelméről) a hatóságok számára a pincékkel, pinceveszély-elhárítással
kapcsolatban nem tartalmaz előírást. Az építési engedélyezési
eljárásról szóló jelenleg érvényes jogszabály (jelenleg szabatos megnevezése: az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági
eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági
szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI.8.) Korm. rendelet) kiköti: „A rendelet hatálya nem terjed ki (…) d) a
barlangban történő építési tevékenységgel kapcsolatos építésügyi és építésfelügyeleti
hatósági eljárásokra és ellenőrzésekre” Ugyanezen jogszabály 1.
melléklete meghatározza, milyen munkához nem kell építési engedély. Ezek között
szerepel: „Építési engedély nélkül végezhető építési tevékenységek: (…) A rendelet 2. melléklete szól a bontási munkákról. Ezek
szerint Bontási engedély és bontás tudomásulvétele nélkül végezhető bontási
tevékenységek (…) A bányatörvény (szabatos
nevén: 1993. évi XLVIII. törvény a
bányászatról) a föld alatti tárolóterekről így rendelkezik: „A hasznosításra nem
került föld alatti bányatérséget
olyan állapotban szabad felhagyni, hogy az sem a környezetre, sem a felszínre
veszélyt ne jelentsen.” Ez a kikötés
értelemszerűen azokon a frissen felhagyott, megszüntetett bányákra vonatkozik,
de ha szigorúan vesszük, azokra a területekre is érvényes, ahol a pincéket,
üregeket valamikor bányászati céllal alakították ki. A 44. § igen fontos
kitételt tartalmaz: „A bányafelügyelet hatáskörébe tartozik - figyelemmel a 43. §
(3) bekezdésében foglaltakra -: (…) l) egyes nem bányászati célt szolgáló, bányászati módszerekkel végzett
föld alatti tevékenységek (aknamélyítés, mélyfúrás, alagút- és vágathajtás) a
mélyépítés kivételével” Miért fontos ezeket a
jogszabályi előírásokat ismernünk, tudnunk? Mert a
pinceveszély-elhárítás korai éveiben a már említett, kifejezetten e tevékenységre
vonatkozó jogszabályok jól körülhatárolták az intézkedésre jogosultak
(kötelezettek) kilétét, és meghatározták a tennivalókat, ellenben ma ez
hiányzik, és ennek következtében a pinceveszély-elhárítási munkák végzése során sok a bizonytalanság mind a
pincetulajdonosok, mind az érintett hatóságok körében. (Példaként hozom fel a
Budai Vár esetét: az 1992-től 2004-ig tartó időszakban számos vitához,
hatásköri ütközéshez vezetett annak tisztázása, az egyes pincékben, üregekben
ki vagy mi az a hatóság, ami eljárhat. Igaz, itt közrejátszott az is, hogy a
vár alatti pincék egy része természetes üreg (azaz a természetvédelmi törvény
alá tartozik), más része műemléki védettséget élvez, megint más részén a
kiépítésnek, megerősítésnek semmilyen gazdája nem volt.) Mit jelentenek a fent
említett jogszabályhelyek? Az építési eljárásról szóló jogszabály szerint tehát 2 méternél
nem mélyebb és legfeljebb A másik fontos tudnivaló, hogy amennyiben a föld alatti munkák bányászati
technológiával folynak (alagút- és vágathajtás, aknamélyítés) az illetékes
bányakapitányság engedélye szükséges. A föld alatti tárolóterekkel kapcsolatban a bányatörvény 46. §-a a
következőket írja elő: 46. § (1) A bányafelügyelet műszaki-biztonsági, munkabiztonsági és munkaügyi felügyeletet
gyakorol a 300 m2-nél nagyobb alapterületű, bányászati módszerekkel
kialakított, természetes kőzetréteggel fedett, föld
alatti térségek (föld alatti tároló térségek) létesítésére, használatbavételére
és megszüntetésére irányuló tevékenységek felett. (2) A föld alatti tároló térségekről a Kormány által rendeletben kijelölt szerv nyilvántartást
vezet. (3) A föld alatti tároló térségek állagának megóvásáról a
tulajdonosa (kezelője) köteles gondoskodni. Évtizedek óta vitáznak a pincékkel foglalkozó
szervezetek, hatóságok és szakemberek azon, hogy egy-egy pince tulajdonjoga
kié. Az ingatlannyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI tv. 11. §. (5) bekezdése
szerint „azt a pincét, amelynek tulajdonosa azonos a
földrészlet tulajdonosával, vagy amelynek bejárata a pince tulajdonosának tulajdonában álló földrészletről nyílik, és szolgalmi jog
alapján más tulajdonában álló ingatlan alá nyúlik, azzal a földrészlettel
együtt kell nyilvántartani, amelyen a bejárata van.” Az eljáró hatóságoknak a fent bemutatott
jogszabályok szerint kell eljárni, figyelembe véve a helyi szabályozások (lásd
8.1. pont) esetleges előírásait is. Nézzünk egy példát erre. A XY településen egy A pince 6,5 méterrel a felszín alatt
húzódik, lejárata egy lakóház kamrájából nyílik. Benne törmelék, szemét
található, a főtéje repedezett. A szakemberek megállapították, hogy a pince egy
része helyreállítható, hátsó részén azonban 2 méteres hosszban célszerűbb lenne
eltömedékelni. Ezen paraméterekkel a jogszabályok
szerint az alábbi teendők várnak a veszélyelhárítást elvégezni szándékozó
szervezetre (többnyire önkormányzatra): -
a felújítandó rész megerősítéséhez az
építéshatóság engedélye kell; -
az eltömedékeléshez szintén az
építéshatóság engedélye kell; -
azonban az anyagleadásra szolgáló akna
kialakításához a bányakapitányság engedélye szükséges. A munkákat tehát csak ezen hatósági
engedélyek birtokában lehet megkezdeni. A 2013. január 1-től érvényes
jogszabályok veszélyhelyzet kialakulása esetén megengedőbbek. A már idézett, az építési engedélyezési
eljárásokról szóló kormányrendelet a következőket mondja: 55. § (1) Az építésügyi hatóság a
veszélyhelyzet elhárítása érdekében vagy a kihirdetett veszélyhelyzet
következtében végzett, az Étv. 48. § (2) bekezdése szerint jogszerűtlen építési
tevékenységgel a) megvalósult építmény,
építményrész, építményszerkezet, építési tevékenység fennmaradását, b) az építmény, építményrész, építményszerkezet
elbontását, c) veszélyes állapotú építmények,
építményrészek, építményszerkezetek jogszerűtlen építési tevékenységgel történő
halasztást nem tűrő veszélyelhárítása, vagy részleges elbontása esetén a
megvalósult építmény, építményrész, építményszerkezet fennmaradását az építtető, vagy amennyiben az építtető személye nem ismert, a
tulajdonos kérelmére - ha az elvégzett építési tevékenység az előírásoknak
megfelel - építésügyi bírság kiszabásának mellőzésével hallgatással tudomásul
veszi. (2)
A tudomásulvételi eljárásra a fennmaradási engedélyezési eljárásra vonatkozó
rendelkezéseket az e fejezetben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni. (3)
Az eljárás során az építésügyi hatóság az eljárás megindításáról értesítést és
hiánypótlásra felhívást nem bocsát ki, a szakhatóságot nem keresi meg. (4) Az építésügyi hatóság az (1) bekezdés
szerinti kérelemben az eljárás megindulásától számított tizenöt napon belül az
előírt feltételek fennállása esetén a) az elutasításról
határozatban dönt, vagy b) a szabálytalanságot -
bírság kiszabásának mellőzésével - tudomásul veszi. Természetesen az ilyen körülmények között végzett munkák esetében is be
kell tartani az általános műszaki, biztonsági, technológiai előírásokat. |
Ha valami érdekel, esetleg segítségre van szükséged: